פרופ’ שושי אלטוביה על הדבקת לא מחוסנים

  • by

הינה דבריה של פרופ’ שושי אלטוביה, מומחית לגנטיקה מולקולרית מהאוניברסיטה העברית בהר הצופים, בראיון עם אלדד יניב בזמן “הגל הרביעי”:

“מאחר והחיסון איננו מגן מפני הדבקה, הוא לא יביא אותנו לחיסון עדר, הוא לא יביא אותנו למה שנקרא “אפס הדבקה” או “מיעוט הדבקה”, והוא לא יגן עלינו ולא ימנע את הדינמיקה של ההופעה של הגל הבא… וזה משהו שאנחנו חייבים להפנים. כי מה שהיה בעבר, ומה שחווינו בעבר – אולי לא ידענו. היום אנחנו יודעים. אנחנו יודעים, ואם חלמנו על חיסון עדר, מה שיש לנו עכשיו – זה לא יקרה. החיסון עדר לא יקרה. ולכן, אנחנו צריכים להפנים את זה כמה שיותר מהר ולחשוב איך אנחנו משנים את תפיסת העולם ואיך אנחנו מחליטים שאנחנו חיים בצד הקורונה. למה זה לא יקרה? כי המחוסנים מדביקים והם נושאים אותה כמות וירוסים כמו הלא-מחוסנים, ואלה מדביקים את אלה באותה מידה, לפחות בשבוע הראשון.

“לכן, כל ההסתה הזאת, והשנאה, והשיסוי והאיומים באמצעות התו הירוק, ובלי התו הירוק, האיומים כנגד הלא-מחוסנים, זה לא רק שזה לא אתי (והזכרתי את זה בפעם שעברה), גם אין לזה הצדקה מדעית, כי אם מחוסנים מדביקים בדיוק כמו הלא מחוסנים, אז אין הצדקה מדעית להפרדה הזאת ולשנאה ולהסתה.

“אבל אני רוצה להתייחס לעוד דבר באותו עניין. לא רק שאין לזה הצדקה מדעית, הייתי אומרת שזה אפילו לרעתנו כחברה מבחינה בריאותית. ויש שני דברים שאנחנו צריכים להבין. למה זה בעצם קורה:

“בניגוד למחוסנים, שיכולים להידבק פעם אחר פעם (ראינו את זה כבר), מי שמחלים אחרי מחלה, לא יידבק בשנית. זאת אומרת שמחלימים – ההדבקה של מחלימים היא בעצם תהליך נדיר. זה כמעט ולא קורה. זאת אומרת שאם אנחנו לוקחים את זה צעד אחד קדימה ואומרים, אם אנחנו אי פעם נגיע לחיסון עדר ולמצב של מיעוט הדבקה, זה רק בזכות אותם אנשים שייחלו ויחלימו ויאפשרו תנגודת שהיא בעצם תנגודת טבעית, שאי אפשר יהיה – שלא תוכל להחזיר הדבקה נוספת. עכשיו, אני רוצה להגיד משהו. זו לא המלצה, אבל זאת הביולגיה. מי שמחלים לא נדבק שנית. ולכן, אם אי פעם אנחנו נגיע לאיזשהו מצב של מיעוט הדבקה, זה יהיה רק בזכות האנשים האלה שחטפו את הקורונה והם לא מחוסנים, והם בעצם מגינים עלינו מפני התפתחות של וריאנטים ווירוסים אחרים. זה בדיוק ההפך מסגר.

“ואני רוצה לומר, התפיסה הזאת שרווחת עד היום בקרב הציבור שהיא מבוססת בעצם על “רק אם”, “רק אם נצליח לחסן את כל האוכלוסיה”, ו-”רק אם נצליח לחסן את כל הילדים”, ו-”רק אם נצליח לסגור את הגבולות” אז אנחנו בעצם נוכל להגיע למצב של “אפס הדבקה” ונשאיר את הקורונה באבק מאחור. זה לא יקרה.”

להלן הקישור לראיון: https://www.youtube.com/watch?v=0dFwj1cLIuk

Leave a Reply